We hadden al een paar keer heen en weer gemaild, afspraken gemaakt en ze weer verzet. Niet de juiste focus, niet het juiste moment, telkens was er een reden waarom we die blog nog niet konden schrijven.
Vandaag kreeg ik een mail: ‘Wanneer kunnen we bellen voor die blog? Ik heb alvast wat op papier gezet.’ In de bijlage een Word document dat is gevuld met staccato zinnen en spel- en tikfouten. Maar ook een rode draad, nieuwe inzichten, logische opbouw, zelfs een haakje naar de actualiteit en een call to action. Ik antwoord: ‘Thanks, ik weet genoeg! Volgende week stuur ik je een eerste versie.’
Zo gaat het vaak als ik in opdracht van iemand anders een blog mag schrijven. Ik weet niet of het in dit geval ook zo was, maar ik weet wel wat bij veel mensen in de weg staat om te bloggen.
Het imposterspook
Je kunt hem niet zien, maar in jouw hoofd klinkt zijn stem luid en duidelijk. Zodra jij een leeg document opent, steekt hij zijn lelijke kop op. Hij fluistert onwaarheden in je oor, en jij gelooft hem nog ook. Het imposterspook is de grootste vijand van jouw blogs. Hij zorgt ervoor dat jij nooit op ‘publish’ durft te klikken en dat is eeuwig zonde.
Dit zijn de 5 leugens die hij vertelt:
1. Jij bent geen expert
Vaak weet je al wat je wilt schrijven. Je kent het onderwerp, hebt er ervaring mee en misschien wel het belangrijkste: je hebt er een mening over. Maar een stemmetje in je hoofd zegt ‘wie ben jij om dit te zeggen? Iemand anders weet hier veel meer vanaf.’ Tja, dat is waar. De veilige keuze is om nog wat meer research te doen voordat je gaat schrijven. Maar hier schuilt ook een valkuil. Want wanneer heb je eindelijk voldoende onderzoek gedaan?
Al dat onderzoek leidt naar het onvermijdelijke volgende stemmetje:
2. Jouw idee is niet nieuw
Hoe meer je leest en onderzoekt, hoe groter de kans wordt dat je erachter komt dat alles al een keer is geschreven. Inderdaad, jouw idee is niet nieuw. Gelukkig laten de meeste schrijvers zich hierdoor niet tegenhouden. Stephen King zou na “Carrie” in 1974 niks meer hebben uitgegeven.
Originaliteit zit niet in de boodschap, maar in het feit dat jij die boodschap verkondigt en hoe jij hem brengt. Jouw stem is uniek en het feit dat jij iets vertelt, geeft jouw blog precies de lading die je zoekt.
3. Dit is niet het juiste moment
Je wilt wel maar het komt er steeds niet van. Maandag is je drukste dag. Vrijdag is een slecht moment om te publiceren. Vandaag heb je geen inspiratie. Nu is iedereen op vakantie dus niemand gaat je blog lezen. Volgende maand is dat congres dus dan heeft het meer lading. Volgend jaar gaat die nieuwe wetgeving in en daar sluit dit idee perfect bij aan.
Er is altijd een reden (smoes) te verzinnen om nu niet te bloggen. Het werkt als een sneeuwschuiver: iedere keer dat je het voor je uitschuift, maak je de drempel hoger.
In werkelijkheid is dit moment het allerbeste moment om te beginnen. Vandaag. Hier. Nu!
4. Wie zit hier nou op te wachten?
Deze is heel gemeen. Niemand zit te wachten op de blog die jij niet hebt geschreven. Misschien heb je in het verleden wel eens iets gepubliceerd en ben je ontmoedigd omdat die ‘maar’ 3 likes kreeg, waaronder van je buurman en je moeder. Likes, shares en comments zijn leugens die alleen maar dienen om het algoritmemonster te voeden.
Wat ze namelijk niet tonen is dat die 3e like misschien wel van iemand was die jouw boodschap echt verhelderend vond. Dat door die like iemand buiten jouw netwerk de blog heeft gelezen en hem heeft gemaild naar iemand die jouw verhaal echt even moest horen. Misschien heeft het die persoon geholpen om op een andere manier te werken, om een belangrijke keuze te maken of was het een bron van inspiratie om door te gaan.
En anders was het op zijn minst voor iemand een vermakelijk tijdverdrijf tijdens zijn of haar procrastinatie (misschien moet die persoon ook wel een blog schrijven).
5. Jij kunt dit helemaal niet
Je hebt goede ideeën. Je bent goed in je werk en wilt graag je kennis delen. Je weet dat bloggen een goede manier is om jezelf en jouw bedrijf onder de aandacht te brengen, maar schrijven is niet jouw sterkste kant. Je worstelt al met e-mails, het kofschip is bij jou al jaren geleden gezonken en het verschil tussen kennen en kannen kun je niet.
Dit is waar ik om de hoek kom kijken. Ik ben jouw persoonlijke ghostwriter. Jij komt bij me met een idee, samen werken we het uit. Jij overspoelt mijn inbox met jouw woordbrij, ik brei er een verhaal van. We gaan even koffie drinken en ik zet jouw blog met je persoonlijke stemgeluid op papier.
Schrijven is een vak. Het is mijn vak. Jij hebt jouw vak en ik wil dat je erover vertelt. Heb ik dan geen last van het imposterspook? Oh, zeker wel! Tijdens het schrijven van deze blog zijn alle 5 de spookgedachten voorbij gekomen. De kunst is om ze te herkennen en negeren. Want mijn verhaal mag gehoord worden. En het jouwe ook.
Stuur me een bericht en dan rammen we binnenkort samen op die ‘publish’ knop.